Fiber bredbånd
kr 698,- /mnd.- 100/100 Mbps Fiber
- Ren Wifi ruter kr 49,- /mnd.
Fiber bredbånd - populært
kr 798,- /mnd.- 300/300 Mbps Fiber
- Ren Wifi ruter kr 49,- /mnd.
Fiber bredbånd
kr 898,- /mnd.- 500/500 Mbps Fiber
- Ren Wifi ruter kr 49,- /mnd.
Trådløst fast
Bolighus og fritidsbolig
Bor du et sted hvor du ikke har tilgang på bredbånd via kabel? Vi har egne trådløs-abonnement.
Trådløs Fast 18/4 Mbps
kr 498,- /mnd.
Ren Wifi, ruter kr 49,- /mnd.
Nedlasting på 18 megabit, opplasting på 4 megabit per sekund.
Trådløs Fast 36/8 Mbps
kr 598,- /mnd.
Ren Wifi, ruter kr 49,- /mnd.
Nedlasting på 36 megabit, opplasting på 8 megabit per sekund.
Trådløs Fast Hytte 18/4 Mbps
kr 398,- /mnd.
Ren Wifi, ruter kr 49,- /mnd.
Nedlasting på 18 megabit, opplasting på 4 megabit per sekund.
Trådløs Fast Hytte 36/8 Mbps
kr 498,- /mnd.
Ren Wifi, ruter kr 49,- /mnd.
Nedlasting på 36 megabit, opplasting på 8 megabit per sekund.
Hvor bor du?
Brønnøysund eller Sandnessjøen?
Klikk her for å bestille våre produkter for områdene Brønnøysund og Sandnessjøen.
HFC 70/10 Mbps
kr 548,- /mnd.
Ren Wifi, ruter kr 49,- /mnd.
Nedlasting på 70 megabit, opplasting på 10 megabit per sekund.
HFC 100/20 Mbps
kr 698,- /mnd.
Ren Wifi, ruter kr 49,- /mnd.
Nedlasting på 100 megabit, opplasting på 20 megabit per sekund.
HFC 300/50 Mbps
kr 798,- /mnd.
Ren Wifi, ruter kr 49,- /mnd.
Nedlasting på 300 megabit, opplasting på 50 megabit per sekund.
Opptil 1000 / 1000 Mbps
Er du koblet opp til fiber, kan vi også tilby Fiber 1000/1000 Mbps til kr. 1.298,- per måned. Klikk her for å ta kontakt og sende oss en forespørsel.
Ofte spurte spørsmål
Under «ofte spurte spørsmål» finner du både hjelp og svar på det meste du måtte lure på.
FAQ «Internett»
Kan vi hjelpe deg? Ring oss på 72 41 48 60 eller skriv til post.aksess@neas.no. Du kan også sende oss en personlig melding via vår facebookside.
Send SMS til 2401 med teksten AKSESS etterfulgt av beskrivelsen på problemet du opplever, samt ditt kundenummer eller navn på abonnenten.
Åpningstider på kundesenteret er mandag-fredag kl. 08.00-16.00.
Henvendelser utenfor våre faste åpningstider blir behandlet påfølgende virkedag.
Svakeste ledd avgjør hastigheten
Noen av de vanligste årsakene til redusert hastighet på bredbåndet ligger imidlertid innenfor hjemmets fire vegger: Noen trådløse rutere er for gamle til at de kan håndtere dagens hastigheter. I andre tilfeller kan det være det trådløse nettverkskortet i f.eks. PCen som ikke lenger henger med på notene. Hvis du opplever at du ikke får hastigheten du forventer bør du sjekke at utstyret ikke er utdatert/gammelt og at det er god nok trådløs dekning til der du oppholder deg når du er på nett.
Hva kan du som kunde gjøre?
Sjekk hvilken hastighet du måler sammenlignet med det du abonnerer på. Ren Røros Aksess bruker www.nettfart.no som referanse når det gjelder hastighet. Her kan du se hvilken fart du måler på måletidspunktet til enheten du måler med. Husk at du kun måler ledig kapasitet i hjemmenettet under selve målingen. Alt annet som er pålogget nettet samtidig vil ta sin del av hastigheten. Det er derfor et godt tips å logge av/slå av andre enheter mens du tar måletesten. Korrekt måling skal ideelt sett gjøres på en nyere enhet som har oppdatert programvare og som enten er kablet direkte til routeren eller er helt ved siden av routeren under selve målingen. Trådløst avtar hastigheten med avstand til routeren, hvilke materialer trådløssignalet skal passere og evt. andre forstyrrelser fra apparater som også sender trådløssignaler.
Hva kan vi som leverandør gjøre?
Hvis testen mot www.nettfart.no ikke viser riktig resultat i forhold til ditt abonnement, og det ikke hjelper med tipsene du finner på den nettsiden, så kan vi sjekke om dette kan skyldes linjen e.l. Skriv en feilbeskrivelse i meldingsfeltet når du sender oss testresultatene til post.aksess@neas.no, så vil vi starte feilsøking så snart som mulig.
Hvis du ikke oppnår kontakt med internett, forsøk følgende:
Slå av alt utstyr, dvs modem, router, PC, og andre enheter som skal koble seg på internett, inklusivt mobiltelefoner dersom det er problemer med disse.
Vent i minst 10 sekunder. Slå så på modemet og routeren.
Vent i minst 5 minutter og sjekk at lampene på modem og router lyser som normalt. Er det avvik på lampestatus, sjekk at kabler står i og at de står på riktig plass. Fra modemet skal det gå nettverkskabel til WAN-porten på routeren (rød port). Er det skade på selve fibersnoren, ta kontakt med kundesenteret siden dette krever kvalifisert fagpersonell. Ikke ta fibersnoren ut eller inn, men la den stå.
Slå på PC eller annet utstyr og sjekk om du kommer deg på nett.
Har du bredbånd via Trådløs Fast (radio-link med antenne på husvegg), er det antenna og routeren som slåes av og på. Antenna slåes av ved å trekke ut strømmen til det svarte adapteret som vanligvis finnes i nærheten av routeren.
Har du bredbånd via HFC (koaksialkabel), kan du i tillegg til sjekk av modem/router, også sjekke om koaksialkabelen er godt festet/skrudd fast i vegguttaket og bakpå modemet.
Det finnes flere måter å hente din e-post hos Ren Røros Aksess på.
Den tradisjonelt mest vanlige har vært POP, men denne er nå på vei ut til fordel for Exchange ActiveSync, IMAP og webmail (nettleserbasert e-post, Ren Røros Aksess sin finner du her).
Hovedårsakene til dette er sikkerhet og fleksibilitet.
Med POP vil du normalt hente ned din e-post lokalt til én PC, og kan da leses kun på denne. Med Exchange ActiveSync, IMAP og webmail blir meldingene liggende på vår server (og dermed bli sikkerhetskopiert), og du vil kunne se dem på en hvilken som helst enhet så lenge du har en internettoppkobling.
Skulle din PC krasje – og du benytter POP – vil i mange tilfeller dine e-postmeldinger være borte for alltid. Har du satt opp med Exchange ActiveSync, IMAP og/eller bruker webmail vil de fortsatt være tilgjengelige.
Bruker du samme e-post-konto på flere enheter (PC, mobil, nettbrett) er Exchange ActiveSync eller IMAP på alle enhetene den beste måten å løse dette på.
Uansett metode er det noen opplysninger du trenger. Hvis du er komfortabel med å sette opp eller endre på dine innstillinger kan du se på innlegget under (“Hvordan setter jeg opp min e-post”).
Det enkleste av alt er å bruke vår nettbaserte e-postleser. Du finner den på https://mail.rev.no, eller bruk innloggingsfeltene øverst på mail.rev.no, logg så inn med din e-postadresse og passord, så har du tilgang til all din e-post.*
Ikke bare er det enkelt, det er også mer fleksibelt og sikrere enn å sette opp en fast konto på en datamaskin. Fleksibelt – fordi du kan lese din e-post fra overalt i verden hvor du har tilgang på en PC med internettilkobling. Sikkert – fordi e-posten ligger hos oss og blir sikkerhetskopiert hver natt (blir altså ikke berørt hvis din datamaskin skulle gå i stykker), og fordi e-postleseren ikke åpner vedlegg automatisk, som en del e-postprogrammer kan gjøre, noe som minker sjansene for å bli infisert av eventuelle skadelige vedlegg.
*Betinger at adressen ikke er satt opp med POP-konto (dvs lastes ned og slettes fra våre servere) på en annen datamaskin.
Exchange (ActiveSync)/IMAP/POP
Brukernavn: din.epost@dittdomene.no*
Passord: Ditt personlige passord
Innkommende server: mail.rev.no
Port: 993 m/ SSL**
Utgående server: mail.rev.no
Port: 465 m/ SSL (Du kan også bruke 587 m/SSL eller TLS)**
Webmail (Denne finner du her)
Brukernavn: din.epost@dittdomene.no*
Passord: Ditt personlige passord
*”dittdomene.no” kan for våre privatkunder være roros.net, infopost.no eller tydalsnett.no. Bedriftskunder har som oftest egne domenenavn.
** Gjelder kun IMAP. Ved oppsett på mobiltelefon eller andre enheter som brukes på forskjellige nett anbefaler vi at du bruker utgående port 587, for å øke sannsynligheten for å få sendt e-post uansett hvor du måtte være. Du finner valg for dette i kontoinnstillingene for e-post.
Nyheter «Internett» og «Sikkerhet»
11. desember 2024
Bra internett er viktig
For mange innebærer jula å være mer hjemme, kanskje bruker du internettet mer enn du pleier og det kan hende dere er flere samlet under samme tak. Da er det viktig at det trådløse nettet fungerer bra. Her er noe av det du kan gjøre hvis du har tregt eller dårlig nett.
22. november 2024
Falske nettbutikker – Unngå å bli lurt
Se for deg at du får opp en annonse på Instagram for den perfekte julegaven til deg selv. Du klikker deg inn, og prisen er helt perfekt. Du bestiller, men ingenting dukker opp, og når du går inn for å sjekke har nettbutikken du bestilte fra forduftet. Hvordan kan du beskytte deg selv, og hva gjør du om uhellet allerede er ute?
21. oktober 2024
Røper du dine hemmeligheter til KI?
Hva skjer egentlig med all informasjonen som du gir til chatrobotene? Stoler du på at robotene som du nettprater med holder tett om dine hemmeligheter? Det kan koste deg dyrt.
1. oktober 2024
Sikkerhetsmåneden Oktober – 2024
Oktober er nasjonal sikkerhetsmåned, og årets tema er «Våre digitale verdier». Hvordan kan du beskytte deg, og hva skal du gjøre dersom uhellet allerede er ute? Her har vi samlet noen temaer og tips som kan hjelpe deg til en sikrere hverdag.
25. juni 2024
Gjør telefonen din klar for sommerferie
Endelig er sommeren her og mange av oss skal snart ut i sommerferie, men har du gjort klar mobilen din til sommerens eventyrer? Her får du to gode tips for hvordan sikre mobiltelefonen din i ferien.
18. juni 2024
Effektiv wifi-hjelp fra Ren Røros Aksess
Ren Røros Aksess får ofte henvendelser fra kunder som har utfordringer med wifi-signalet fra sitt trådløse hjemmenettverk. Fagfolka i Bredbåndspatruljen er klare til å hjelpe.
24. mai 2024
Ren Røros Aksess kan ikke garantere for sommerværet
Lynnedslag kan komme inn i huset gjennom strøm-, telefon eller kabel-TV-nettet. Områder hvor kablene kommer inn i huset via lufta er mest utsatt. For å hjelpe deg med å unngå at dine verdifulle elektroniske apparater blir ødelagt av lynnedslag har vi laget en huskeliste for deg.
30. april 2024
Klar for graving av mer fiber
Nå er alt klart for at Ren Røros Aksess (tidligere Digital) kan starte arbeidet med å knytte enda flere til bredbånd i fjell-regionen. Det er over to hundre som har sagt ja, og det blir trolig flere etter hvert. Det betyr at Aksess nå har omtrent 5200 kunder.
21. mars 2024
Sikkerhetsvettreglene på påskefjellet
Påsken er endelig her igjen. Mange tar nå med seg fjellvettreglene og pakker tursekken for en tur ut i påskeværet, men husk også å ta med deg sikkerhetsvettreglene når du tar påskeferie. Hackerne er nemlig helt klar over at de fleste senker skuldrene når det er ferie, og vet å utnytte dette.
Nyheter «Internett» og «Sikkerhet»
Fiberutbygging
Vi vet at raskt og stabilt bredbånd betyr mye for menneskene og arbeidsplassene i distriktet vårt. Derfor tar Ren Røros Aksess – En del av NEAS ansvar for å forsyne så mange som mulig her på fjellet med et nett for framtida.
Tilgangen til Internett er kritisk infrastruktur for bedrifter og offentlige myndigheter, men også for private husstander.
Opplever du at den trådløse dekningen er dårlig i deler av boligen din? Vi anbefaler tjenesten WiFi Pluss!
Og hva er forskjellen på fiber og den Internett-forbindelsen du har hatt hittil?