FAQ «Internett»

Kan vi hjelpe deg? Ring oss på 72 41 48 60 eller skriv til post.aksess@neas.no. Du kan også sende oss en personlig melding via vår facebookside.

Send SMS til 2401 med teksten AKSESS etterfulgt av beskrivelsen på problemet du opplever, samt ditt kundenummer eller navn på abonnenten.

BestillKontakt

Åpningstider på kundesenteret er mandag-fredag kl. 08.00-16.00.
Henvendelser utenfor våre faste åpningstider blir behandlet påfølgende virkedag.

Svakeste ledd avgjør hastigheten
Noen av de vanligste årsakene til redusert hastighet på bredbåndet ligger imidlertid innenfor hjemmets fire vegger: Noen trådløse rutere er for gamle til at de kan håndtere dagens hastigheter. I andre tilfeller kan det være det trådløse nettverkskortet i f.eks. PCen som ikke lenger henger med på notene. Hvis du opplever at du ikke får hastigheten du forventer bør du sjekke at utstyret ikke er utdatert/gammelt og at det er god nok trådløs dekning til der du oppholder deg når du er på nett.

Hva kan du som kunde gjøre?
Sjekk hvilken hastighet du måler sammenlignet med det du abonnerer på. Ren Røros Aksess bruker www.nettfart.no som referanse når det gjelder hastighet. Her kan du se hvilken fart du måler på måletidspunktet til enheten du måler med. Husk at du kun måler ledig kapasitet i hjemmenettet under selve målingen. Alt annet som er pålogget nettet samtidig vil ta sin del av hastigheten. Det er derfor et godt tips å logge av/slå av andre enheter mens du tar måletesten. Korrekt måling skal ideelt sett gjøres på en nyere enhet som har oppdatert programvare og som enten er kablet direkte til routeren eller er helt ved siden av routeren under selve målingen. Trådløst avtar hastigheten med avstand til routeren, hvilke materialer trådløssignalet skal passere og evt. andre forstyrrelser fra apparater som også sender trådløssignaler.

Hva kan vi som leverandør gjøre?
Hvis testen mot www.nettfart.no ikke viser riktig resultat i forhold til ditt abonnement, og det ikke hjelper med tipsene du finner på den nettsiden, så kan vi sjekke om dette kan skyldes linjen e.l. Skriv en feilbeskrivelse i meldingsfeltet når du sender oss testresultatene til post.aksess@neas.no, så vil vi starte feilsøking så snart som mulig.

Hvis du ikke oppnår kontakt med internett, forsøk følgende:
Slå av alt utstyr, dvs modem, router, PC, og andre enheter som skal koble seg på internett, inklusivt mobiltelefoner dersom det er problemer med disse.

Vent i minst 10 sekunder. Slå så på modemet og routeren.

Vent i minst 5 minutter og sjekk at lampene på modem og router lyser som normalt. Er det avvik på lampestatus, sjekk at kabler står i og at de står på riktig plass. Fra modemet skal det gå nettverkskabel til WAN-porten på routeren (rød port). Er det skade på selve fibersnoren, ta kontakt med kundesenteret siden dette krever kvalifisert fagpersonell. Ikke ta fibersnoren ut eller inn, men la den stå.

Slå på PC eller annet utstyr og sjekk om du kommer deg på nett.

Har du bredbånd via Trådløs Fast (radio-link med antenne på husvegg), er det antenna og routeren som slåes av og på. Antenna slåes av ved å trekke ut strømmen til det svarte adapteret som vanligvis finnes i nærheten av routeren.

Har du bredbånd via HFC (koaksialkabel), kan du i tillegg til sjekk av modem/router, også sjekke om koaksialkabelen er godt festet/skrudd fast i vegguttaket og bakpå modemet.

Det finnes flere måter å hente din e-post hos Ren Røros Aksess på.

Den tradisjonelt mest vanlige har vært POP, men denne er nå på vei ut til fordel for Exchange ActiveSync, IMAP og webmail (nettleserbasert e-post, Ren Røros Aksess sin finner du her).

Hovedårsakene til dette er sikkerhet og fleksibilitet.

Med POP vil du normalt hente ned din e-post lokalt til én PC, og kan da leses kun på denne. Med Exchange ActiveSync, IMAP og webmail blir meldingene liggende på vår server (og dermed bli sikkerhetskopiert), og du vil kunne se dem på en hvilken som helst enhet så lenge du har en internettoppkobling.
Skulle din PC krasje – og du benytter POP – vil i mange tilfeller dine e-postmeldinger være borte for alltid. Har du satt opp med Exchange ActiveSync, IMAP og/eller bruker webmail vil de fortsatt være tilgjengelige.
Bruker du samme e-post-konto på flere enheter (PC, mobil, nettbrett) er Exchange ActiveSync eller IMAP på alle enhetene den beste måten å løse dette på.

Uansett metode er det noen opplysninger du trenger. Hvis du er komfortabel med å sette opp eller endre på dine innstillinger kan du se på innlegget under (“Hvordan setter jeg opp min e-post”).

Det enkleste av alt er å bruke vår nettbaserte e-postleser. Du finner den på https://mail.rev.no, eller bruk innloggingsfeltene øverst på mail.rev.no, logg så inn med din e-postadresse og passord, så har du tilgang til all din e-post.*

Ikke bare er det enkelt, det er også mer fleksibelt og sikrere enn å sette opp en fast konto på en datamaskin. Fleksibelt – fordi du kan lese din e-post fra overalt i verden hvor du har tilgang på en PC med internettilkobling. Sikkert – fordi e-posten ligger hos oss og blir sikkerhetskopiert hver natt (blir altså ikke berørt hvis din datamaskin skulle gå i stykker), og fordi e-postleseren ikke åpner vedlegg automatisk, som en del e-postprogrammer kan gjøre, noe som minker sjansene for å bli infisert av eventuelle skadelige vedlegg.

*Betinger at adressen ikke er satt opp med POP-konto (dvs lastes ned og slettes fra våre servere) på en annen datamaskin.

Exchange (ActiveSync)/IMAP/POP
Brukernavn: din.epost@dittdomene.no*
Passord: Ditt personlige passord
Innkommende server: mail.rev.no
Port: 993 m/ SSL**
Utgående server: mail.rev.no
Port: 465 m/ SSL (Du kan også bruke 587 m/SSL eller TLS)**

Webmail (Denne finner du her)
Brukernavn: din.epost@dittdomene.no*
Passord: Ditt personlige passord

*”dittdomene.no” kan for våre privatkunder være roros.net, infopost.no eller tydalsnett.no. Bedriftskunder har som oftest egne domenenavn.

** Gjelder kun IMAP. Ved oppsett på mobiltelefon eller andre enheter som brukes på forskjellige nett anbefaler vi at du bruker utgående port 587, for å øke sannsynligheten for å få sendt e-post uansett hvor du måtte være. Du finner valg for dette i kontoinnstillingene for e-post.