FAQ «Strømming og TV»

Dekoderen Telia Box gir deg alle TV-kanaler, strømmetjenester, apper og Chromecast samlet i én liten boks. Ren Røros Aksess – En del av NEAS er ditt fremste kontaktpunkt og den eneste du mottar faktura fra. Det er enkelt og ryddig – vi kaller det ren underholdning.

Synes du fortsatt det er vanskelig å bruke din Telia Box? Vi hjelper deg gjerne. Ring til oss på telefon 72 41 48 60 eller send oss en e-post på post.aksess@neas.no

BestillKontakt

Du kan bytte ut TV- og strømmeinnholdet ditt så ofte du vil. TV fra Telia er en godtepose av underholdning og du kan velge mellom over 100 kanaler og strømmetjenester. Perfekt når dere er flere i heimen eller hvis du er skikkelig sulten på god underholdning.

Poengsystemet sørger for at alle i familien kan få se på det de vil. De yngste kan bruke poengene til å se den nyeste favorittserien, etterpå kan du bytte ut strømmetjenesten med akkurat den kanalen eller innholdet du vil se på. Enklere blir det ikke – og det beste av alt: alle i familien får se akkurat det de vil.

Telia Play er Norges mest fleksible og innholdsrike TV- og strømmetjeneste. Telia Play er innebygd i din Telia Box. Du kan strømme underholdning i Telia Play på TV, mobil, nettbrett, Apple TV og Telia Box. Med Telia Play får du tilgang på et enormt utvalg av TV-kanaler og strømmetjenester.

Telia Play er menyen i Telia Box. I Telia Play velger du TV-kanal. Hvis du vil, kan du også velge annen underholdning. Du kan laste ned Telia Play på mobilen, om du vil. Se denne videoen på YouTube for en forklaring »

På fjernkontrollen til Telia Box er knappen «Mitt innhold». Trykker du på den, kommer du til favorittinnholdet ditt. Her finner du bl.a. opptak du har gjort og innhold du har favoritt-merket. Se video om emnet på YouTube »

Telia Box er din nye TV-dekoder og markedets kraftigste TV- og strømmeboks. Det er en liten boks som du kobler til TV-en hjemme. Telia Box gir deg TV-kanalene dine. Hvis du vil, kan du bruke den som strømmeboks i tillegg. Telia Box har også innebygd Chromecast. Alle kunder får automatisk tilsendt én Telia Box.

Telia Play er en underholdningstjeneste som er inkludert i TV-abonnementet ditt. Du finner den i din Telia Box og du kan laste den ned som app på mobiltelefonen eller nettbrettet ditt. I Telia Play har du mye innhold – veldig mye innhold. For å gjøre det lettere for deg å se det du vil, er alt innhold sortert i tydelige temasider. I tillegg kan du søke etter innhold ved å snakke til fjernkontrollen din. Se hvordan her i denne videoen på YouTube »

Vil du ikke gå glipp av en TV-serie, en film eller en fotballkamp? Du kan ta opp innhold du vil se senere med Telia Box, mobiltelefonen eller nettbrett. Etterpå kan du se innholdet akkurat der du vil, opptakene er tilgjengelig på alle enhetene dine. Du aktiverer opptaksfunksjonen inne på Min side/valgmenyen. Den koster 99,- pr. md. I stedet for opptaksfunksjon, kan du bruke TV-arkivet. Der ligger de fleste TV-programmer i én uke etter visning. Se denne videoen på YouTube »

I stedet for opptaksfunksjon, kan du bruke TV-arkivet. Der finner du repriser av alt som har gått på TV de siste syv dagene, med noen unntak, under fanen «TV-arkiv» i Telia Play. Du kan også sortere på kanal slik at du raskere finner frem til det du vil se.

Du kan koble opp din Telia Box på tre måter. Alt du trenger for å gjøre det, er med i boksen. I denne videoen på YouTube ser du hvordan »

Har du video eller bilder på mobiltelefonen din som du har lyst til å se på stor skjerm? Med Telia Box kan du enkelt vise innholdet på mobiltelefonen på TV-en. Se mer om casting av innhold på Telia Box på YouTube »

Vi sender én Telia Box til hver kunde. Hvis du har behov for flere, har du to muligheter:
1. Du kan bestille ekstra Telia Box, det koster kr 499 i etablering + 49 kr i dekoderleie per md. per dekoder.
2. Du kan laste ned Telia Play og bruke Chromecast/AppleTV i stedet for en ekstra dekoder. Telia Box har innebygd Chromecast, så hvis du har Chromecast fra før, kan du flytte den til en annen TV.

Du kan bestille ekstra TV-dekodere. Du kan også ringe til oss på tlf. 72 41 48 60 eller sende oss en e-post på post.aksess@neas.no

Vi vil anbefale deg å sjekke ut mulighetene du har via Telia Play før du velger å bestille ekstra Telia Box. Med appen Telia Play kan du strømme innholdet du ønsker til den skjermen du vil se på. Du kan laste ned Telia Play appen på mobiltelefonen på App Store eller Google Play – eller les mer om hvordan du får Telia Play på din PC her.

Når du leier dekoder, er du alltid garantert at du har nyeste, oppdaterte versjon. En annen fordel ved å leie dekoder, er at du enkelt kan levere denne tilbake til fordel for en nyere modell, dersom det kommer ny teknologi. Brukte dekodere kan brukes om igjen, det er bra for kundene våre og bra for miljøet.

Fakturaen vil inneholde alle tjenester du har fra Ren Røros Aksess – En del av NEAS. Både internett, TV, dekoderleie og ekstratjenester som du bestiller gjennom Telia på Min side samlet. Du slipper altså separate fakturaer for kortavgift, dekoder og ekstratjenester.

Du får enkel kundeservice. Med både TV, strømming og bredbånd fra oss blir Ren Røros Aksess – En del av NEAS ditt fremste kontaktpunkt. Vi samler abonnementet ditt på én faktura, og vi svarer på spørsmålene dine. Du kan ringe til oss på telefon 72 41 48 60 mellom kl. 08.00–16.00 eller sende oss en e-post på post.aksess@neas.no

FAQ «Internett»

Kan vi hjelpe deg? Ring oss på 72 41 48 60 eller skriv til post.aksess@neas.no. Du kan også sende oss en personlig melding via vår facebookside.

Send SMS til 2401 med teksten AKSESS etterfulgt av beskrivelsen på problemet du opplever, samt ditt kundenummer eller navn på abonnenten.

BestillKontakt

Åpningstider på kundesenteret er mandag-fredag kl. 08.00-16.00.
Henvendelser utenfor våre faste åpningstider blir behandlet påfølgende virkedag.

Svakeste ledd avgjør hastigheten
Noen av de vanligste årsakene til redusert hastighet på bredbåndet ligger imidlertid innenfor hjemmets fire vegger: Noen trådløse rutere er for gamle til at de kan håndtere dagens hastigheter. I andre tilfeller kan det være det trådløse nettverkskortet i f.eks. PCen som ikke lenger henger med på notene. Hvis du opplever at du ikke får hastigheten du forventer bør du sjekke at utstyret ikke er utdatert/gammelt og at det er god nok trådløs dekning til der du oppholder deg når du er på nett.

Hva kan du som kunde gjøre?
Sjekk hvilken hastighet du måler sammenlignet med det du abonnerer på. Ren Røros Aksess bruker www.nettfart.no som referanse når det gjelder hastighet. Her kan du se hvilken fart du måler på måletidspunktet til enheten du måler med. Husk at du kun måler ledig kapasitet i hjemmenettet under selve målingen. Alt annet som er pålogget nettet samtidig vil ta sin del av hastigheten. Det er derfor et godt tips å logge av/slå av andre enheter mens du tar måletesten. Korrekt måling skal ideelt sett gjøres på en nyere enhet som har oppdatert programvare og som enten er kablet direkte til routeren eller er helt ved siden av routeren under selve målingen. Trådløst avtar hastigheten med avstand til routeren, hvilke materialer trådløssignalet skal passere og evt. andre forstyrrelser fra apparater som også sender trådløssignaler.

Hva kan vi som leverandør gjøre?
Hvis testen mot www.nettfart.no ikke viser riktig resultat i forhold til ditt abonnement, og det ikke hjelper med tipsene du finner på den nettsiden, så kan vi sjekke om dette kan skyldes linjen e.l. Skriv en feilbeskrivelse i meldingsfeltet når du sender oss testresultatene til post.aksess@neas.no, så vil vi starte feilsøking så snart som mulig.

Hvis du ikke oppnår kontakt med internett, forsøk følgende:
Slå av alt utstyr, dvs modem, router, PC, og andre enheter som skal koble seg på internett, inklusivt mobiltelefoner dersom det er problemer med disse.

Vent i minst 10 sekunder. Slå så på modemet og routeren.

Vent i minst 5 minutter og sjekk at lampene på modem og router lyser som normalt. Er det avvik på lampestatus, sjekk at kabler står i og at de står på riktig plass. Fra modemet skal det gå nettverkskabel til WAN-porten på routeren (rød port). Er det skade på selve fibersnoren, ta kontakt med kundesenteret siden dette krever kvalifisert fagpersonell. Ikke ta fibersnoren ut eller inn, men la den stå.

Slå på PC eller annet utstyr og sjekk om du kommer deg på nett.

Har du bredbånd via Trådløs Fast (radio-link med antenne på husvegg), er det antenna og routeren som slåes av og på. Antenna slåes av ved å trekke ut strømmen til det svarte adapteret som vanligvis finnes i nærheten av routeren.

Har du bredbånd via HFC (koaksialkabel), kan du i tillegg til sjekk av modem/router, også sjekke om koaksialkabelen er godt festet/skrudd fast i vegguttaket og bakpå modemet.

Det finnes flere måter å hente din e-post hos Ren Røros Aksess på.

Den tradisjonelt mest vanlige har vært POP, men denne er nå på vei ut til fordel for Exchange ActiveSync, IMAP og webmail (nettleserbasert e-post, Ren Røros Aksess sin finner du her).

Hovedårsakene til dette er sikkerhet og fleksibilitet.

Med POP vil du normalt hente ned din e-post lokalt til én PC, og kan da leses kun på denne. Med Exchange ActiveSync, IMAP og webmail blir meldingene liggende på vår server (og dermed bli sikkerhetskopiert), og du vil kunne se dem på en hvilken som helst enhet så lenge du har en internettoppkobling.
Skulle din PC krasje – og du benytter POP – vil i mange tilfeller dine e-postmeldinger være borte for alltid. Har du satt opp med Exchange ActiveSync, IMAP og/eller bruker webmail vil de fortsatt være tilgjengelige.
Bruker du samme e-post-konto på flere enheter (PC, mobil, nettbrett) er Exchange ActiveSync eller IMAP på alle enhetene den beste måten å løse dette på.

Uansett metode er det noen opplysninger du trenger. Hvis du er komfortabel med å sette opp eller endre på dine innstillinger kan du se på innlegget under (“Hvordan setter jeg opp min e-post”).

Det enkleste av alt er å bruke vår nettbaserte e-postleser. Du finner den på https://mail.rev.no, eller bruk innloggingsfeltene øverst på mail.rev.no, logg så inn med din e-postadresse og passord, så har du tilgang til all din e-post.*

Ikke bare er det enkelt, det er også mer fleksibelt og sikrere enn å sette opp en fast konto på en datamaskin. Fleksibelt – fordi du kan lese din e-post fra overalt i verden hvor du har tilgang på en PC med internettilkobling. Sikkert – fordi e-posten ligger hos oss og blir sikkerhetskopiert hver natt (blir altså ikke berørt hvis din datamaskin skulle gå i stykker), og fordi e-postleseren ikke åpner vedlegg automatisk, som en del e-postprogrammer kan gjøre, noe som minker sjansene for å bli infisert av eventuelle skadelige vedlegg.

*Betinger at adressen ikke er satt opp med POP-konto (dvs lastes ned og slettes fra våre servere) på en annen datamaskin.

Exchange (ActiveSync)/IMAP/POP
Brukernavn: din.epost@dittdomene.no*
Passord: Ditt personlige passord
Innkommende server: mail.rev.no
Port: 993 m/ SSL**
Utgående server: mail.rev.no
Port: 465 m/ SSL (Du kan også bruke 587 m/SSL eller TLS)**

Webmail (Denne finner du her)
Brukernavn: din.epost@dittdomene.no*
Passord: Ditt personlige passord

*”dittdomene.no” kan for våre privatkunder være roros.net, infopost.no eller tydalsnett.no. Bedriftskunder har som oftest egne domenenavn.

** Gjelder kun IMAP. Ved oppsett på mobiltelefon eller andre enheter som brukes på forskjellige nett anbefaler vi at du bruker utgående port 587, for å øke sannsynligheten for å få sendt e-post uansett hvor du måtte være. Du finner valg for dette i kontoinnstillingene for e-post.